Wilisweg

Menorca vakantie

Menorca is een Spaans eiland in de Middellandse Zee, dat behoort tot de Balearen. Het eiland is ca. 50 kilometer lang en maximaal 22 kilometer breed. De totale kustlijn bedraagt meer dan 200 kilometer. Menorca is het op één na grootste eiland van de Balearen. De hoogste berg op Menorca is de Monte Toro met 357 meter. Het noorden heeft een ruige kustlijn met rotsen en in het zuiden zijn de meeste stranden. We gaan het zien.

De vlucht

Woensdag 22 juli 2015.

Op Schiphol checken we zelf in en ook onze koffers mogen we zelf labelen bij een automaat. Het is geheel nieuw voor ons maar werkt perfect. Geen wachtrij te bekennen, of is het toevallig hier op deze plek erg rustig?
Bij de controle mag ik zomaar mijn broekriem laten zitten. Het gaat allemaal erg vlot. Dit keer hebben we een plaats gekregen op rij 16, bij de nooduitgang. Lekker veel beenruimte.
Het toestel van ArkeFly vertrekt 25 minuten later dan gepland. De vliegtijd bedraagt 2 uur naar de luchthaven van Mahon, Menorca.

Aankomst

Om ca. 16:00 uur zitten we in de bus die ons naar Son Bou Playa zal brengen, een rit van 17 km. Onderweg zien we al meteen dat het eiland erg groen is en wat ook opvalt zijn de vele stenen muurtjes die overal op de velden staan.
Uiteraard heb ik thuis via internet ons verblijf en omgeving goed bekeken en tot mijn grote verbazing rijdt de bus ons complex voorbij. Het zal wel goed zijn… alles lijkt op elkaar, overal witte woningen. Ik zal me wel vergissen. Eenmaal bij de receptie krijgen we uitleg en de sleutel van een 3 kamer-appartement op zone 5, helemaal achteraan. Had ik toch gelijk!
We mogen onze koffers even bij de receptie achterlaten zodat we bij een grote supermarkt om de hoek enkele levensmiddelen kunnen kopen. We zullen daarna met een busje bij de woning worden gebracht. Kijk… dat is nou service! Ze moeten wel… anders overleven we het niet, want ik had nog niet verteld dat het hier 33 graden is. En dat is warm!
Zo gezegd, zo gedaan. En wat zijn we blij met de airco in huisje nr. 53.

Het betreft een blok van 5 appartementen die geschakeld staan met een rij erboven. Wij zitten gelukkig beneden en hebben een leuk terrasje voor het raam. En een prachtige boom, een ficus.
Er is veel gras tussen de rijtjes woningen en leuke paadjes. Bij ons voor is zelfs een soort bruggetje op het gras gezet omdat het daar afloopt.
Als we onze dorst hebben gelest en zijn omgekleed en opgefrist gaan we de omgeving bekijken.
Eerst het zwembad dat ook in de buurt is. Zone nr. 4 ziet er ongeveer hetzelfde uit. Alles goed verzorgd en het complex is ruim opgezet.

Omgeving

We lopen over een breed betonnen voetpad langs een natuurreservaat naar het centrum. Als er een pad lag door dat natuurgebied heen dan konden wij zo het strand oplopen, nu moeten we er toch wel flink omheen wandelen. Dan is er een houten plankier dat naar het strand loopt. En daar is het druk. Het strand is smal maar wel ruim 3 km lang. Links zien we een flinke rots.
Genoeg indrukken voor nu. Gauw een drankje ergens gaan drinken, want we puffen wat af.
Er zijn diverse winkeltjes en terrasjes. Sommige staan pal in de zon ondanks de overkapping.
Wij belanden bij de Boeddha bar en vinden in de lounge een lekker plekje in de schaduw. De inrichting is strak met veel zwart en veel kussens en uiteraard Boeddha beelden in alle maten.
We discussiëren erover of we hier blijven en vroeg gaan eten of dat we later op de avond terug gaan naar het centrum. Eén keer raden wie deze discussie heeft gewonnen.
In veel zaken zit nog niemand te eten, maar bij een Italiaans restaurant met een soort van serre-achtig terras zitten al jonge gezinnen van een maaltijd te genieten. Oké… hier is het wel gezellig en we bestellen pizza die ze hier overigens zelf maken. Pas nadat we van het ijs hebben gegeten koelen we een beetje af.
Met de zon in ons gezicht lopen we naar het appartement. Onderweg wippen we nog wel een supermarkt in (net zo groot als de vorige) en slaan meer water in. Volgens de hostess van Holland Internationaal is het kraanwater niet te drinken omdat het een sterke chloorsmaak heeft. Wij hebben dat overigens niet zo ervaren.